Număr de telefon
Bilete de avion
Turism

Refuzat la îmbarcare? Află ce despăgubiri ți se cuvin

Refuzat la îmbarcare? Află ce despăgubiri ți se cuvin

În situația în care o companie aeriană anticipează că nu poate îmbarca toți pasagerii din cauza suprarezervării, aceasta trebuie mai întâi să caute voluntari dispuși să renunțe la locurile lor în schimbul unei compensații negociate.

Dacă numărul voluntarilor nu acoperă necesarul, compania poate refuza îmbarcarea unor pasageri împotriva dorinței lor. În acest caz, aceștia au dreptul la compensație financiară, asistență și servicii gratuite.

Compensații în funcție de distanța zborului

Distanța zborului Valoarea compensației
Până la 1.500 km 250 €
Între 1.500 și 3.500 km 400 €
Peste 3.500 km 600 €

Pentru calculul distanței se ia în considerare destinația finală la care pasagerul ajunge cu întârziere, ca urmare a refuzului la îmbarcare sau a anulării zborului.

Ce înseamnă „asistență”?

Pasagerii pot alege una dintre opțiunile de mai jos:

  • Rambursarea totală a biletului în maximum șapte zile — atât pentru segmentele de zbor neefectuate, cât și pentru cele deja parcurse, dacă zborul devine inutil în planul de călătorie. Se poate oferi și un zbor de întoarcere cât mai rapid, dacă e cazul;

  • Redirecționarea imediată către destinația finală, în condiții de confort similare;

  • Reprogramarea călătoriei pentru o dată ulterioară, aleasă de pasager, dacă există locuri disponibile.

Ce înseamnă „deservirea”?

Cei cărora li s-a refuzat îmbarcarea au dreptul la:

  • mese și băuturi gratuite, corespunzătoare timpului de așteptare;

  • cazare la hotel și transport până la locul de cazare, dacă este necesară o ședere de una sau mai multe nopți;

  • două apeluri telefonice gratuite, sau posibilitatea de a trimite mesaje prin fax, e-mail ori telex.

În aplicarea acestor măsuri, compania aeriană trebuie să acorde atenție specială pasagerilor cu mobilitate redusă, însoțitorilor acestora, câinilor utilitari autorizați și copiilor care călătoresc singuri.

Ce se întâmplă în cazul schimbării clasei?

  • Dacă ești mutat într-o clasă superioară, compania nu poate solicita costuri suplimentare.

  • Dacă ești mutat într-o clasă inferioară, ai dreptul la o rambursare proporțională:

    • 30% din prețul biletului pentru zboruri ≤ 1.500 km;

    • 50% pentru zboruri între 1.500 și 3.500 km;

    • 75% pentru zboruri mai lungi de 3.500 km.

Sumele se rambursează în termen de 7 zile.

Informarea pasagerilor – obligație legală

  1. În zona de check-in trebuie afișat clar următorul mesaj:
    „În cazul unui refuz la îmbarcare sau dacă zborul este anulat ori are o întârziere de cel puțin două ore, cereți la ghișeu sau poarta de îmbarcare detalii scrise despre drepturile dumneavoastră privind compensațiile și asistența.”

  2. Dacă îți este refuzată îmbarcarea sau zborul este anulat, compania trebuie să îți înmâneze un document scris cu toate informațiile privind drepturile tale, inclusiv datele de contact ale instituției naționale unde poți depune plângeri. Același lucru se aplică și în cazul întârzierilor mai mari de două ore.

  3. Pentru pasagerii cu deficiențe de vedere, aceste informații trebuie puse la dispoziție într-un format accesibil.

Cine te protejează?

Instituția responsabilă pentru apărarea drepturilor consumatorilor în transportul aerian este Autoritatea Aeronautică Civilă. Dacă ai fost afectat, poți adresa o sesizare acestui organism.